pátek 10. dubna 2020

Soužití v době karantény


Upozornění: následující řádky jsou psány z čistě osobního hlediska a nikterak nehodnotí jiné postoje a názory v této nezvyklé a náročné době.

V internetovém světě na mě neustále vyskakují různé články a videa, jak se vyrovnat s rodinnými krizemi, které jsou v době restriktivních karanténních opatření na spadnutí. Skoro to vypadá, že všichni, kteří obývají omezený prostor ve větším množství než jedna, jsou v krizi. Vyvstala mi otázka, zda naše domácnost prochází krizí.

Musím konstatovat, že naše životní tempo se v zásadě nezměnilo. Jedině je k lepšímu, když jsem v době, kdy se lidé strachují o svou budoucnost, opustila zaměstnání. Každé ráno hrajeme s mužem psychologickou hru o to, kdo první vstane, postaví vodu na sporák, umele kávu a přinese mléko. Jakmile se ozve rachtání z kuchyně, druhý bezpečně ví, že teď už může vstát a jen se těšit na chuť a vůni horké kávy bez práce. Každý večer po setmění hrajeme jinou psychologickou hru o to, kdo jako první řekne: jdeme spát! Bez ohledu na to, jak jsme unavení, to nikdo z nás nechce nadnést jako první.

Každý den mě popíchne nevědomou drobností ve svém chování. Uvažte, jídlo se servíruje horké. Když se odjakživa u nás doma zavelelo ke stolu, tak se šlo prostě ke stolu. Nikdy se nezačalo jíst dřív, než usedli všichni. A sesedli jsme se rychle, protože jídlo musí být teplé. O horkých polívkách ani nemluvím. A můj muž si pokaždé, když už dávám jídlo téměř na talíř, zapálí cigárko. Dneska dokonce začal sekat dřinky. A ve mně by se vždycky krve nedořezal. Hlavou mi letí spousty nepublikovatelných myšlenek a tělem hýbe vztek. Jak je možné, že to po třech letech ještě nepochopil? Zaručený způsob, jak mě dvakrát denně sedm dní v týdnu vytočit.
Nebo když vaří! Můj muž vaří úžasně! Zkombinuje potraviny způsobem, na který kdybych jen pomyslela, s hnusem bych ho zavrhla. Výsledek? Vždycky skvělý. Stav kuchyně? Vždycky jako po bombardování. Pokaždé mě vnitřně zabolí, když vidím, jak rozmáchlými gesty oklepává vařečku od omáčky, která se následně rozprostírá po celém sporáku. Otáčím se zády, když po kuchyni různě ztrácí potraviny určené do hrnce. Odcházím, když obsah mísy, kterou míchá, pokryje mimo linky i okno. Trpím tiše i nahlas. Muž ovšem říká, že to vyjde na stejno. Stačí se jen podívat.
A protože ho mám ráda, tak si listuju ve starých, upatlaných receptech psaných máminým rukopisem a nahlas se ptám, co by chtěl upéct. Chtěl by upéct všechno. Kývá, ani neví na co. Mě to jenom lehounce vytočí a zároveň jsem si jistá, že on už ví, že na konci tohohle tanečku na něj čeká sladká tečka. Co to bude je mu v zásadě jedno, hlavně že to bude jedlý a bude toho hodně. Čas od času přijde lehké popíchnutí nad jeho vybíravostí. Sice říká, že sní všechno a proti tomu se nedá nic namítnout. Ovšem něco sní rychleji a něco pomaleji. Tak poznám, která buchta je podle jeho chuti a která nikoli. Kynuté těsto moc nemusí. Koláč s povidly, plněné buchty… jen mi bylo divné, že skořicové šneky z kynutého těsta vdechne. Prý je to věc zasycení. Šneci zasytí míň, buchty víc.

Ne. Nic se nezměnilo. Nebýt toho, že nemůžeme navštívit moje rodiče a zásobovat se v Polsku, se pro nás nic nezměnilo. Že je karanténa jsme sotva postřehli a uvědomujeme si to jen ve chvílích, kdy musíme do vylidněného centra Prahy.

A nakonec mi řekněte, není to pěkný prožít celý jarní den od rána do večera jinak než zpoza okna v kanceláři? Slyšet ptačí zpěv místo hluku centra města? Nepřijde vám, že uděláte víc práce, když pracujete z domova, protože práci věnujete ten čas, kdy se normálně do práce chystáte a jste na cestě? A nepřijde vám, že když pracujete z domova, máte víc času na své vztahy a velebení domovního prostoru, ve kterém najednou žijete tak nějak víc? Já si myslím, že to pěkný je. Jenže já to považovala za pěkný i před tou karanténou.

Žádné komentáře:

Okomentovat